Introductie

De kettlebell thruster 1h (1 hand vasthouden van de kettlebell) squat traint je billen, bovenbenen, hamstrings, buikspieren, schouders en armen en word een samengestelde oefening genoemd. Door de hoeveelheid spieren die tegelijkertijd samenwerken, verhoog je je metabolisme en hartslag snel. Voor de kettlebell thruster 1h squat heb je een kettlebell nodig, idealiter 4-12kg, afhankelijk van je niveau.

Deze variant is zwaarder dan de standaard squat of kettlebell squat, omdat je 1. extra gewicht meedraagt 2. de kettlebell boven je hoofd uitduwt met slechts één hand en 3. omdat je meer spieren aanspreekt waardoor 4. je hartslag sneller stijgt.

Alternatieven

  • Kettlebell Thruster 2h Squat
  • Kettlebell Squat

Techniek

  1. Sta rechtop met je voeten op heupbreedte. Pak de kettlebell met één hand vast.
  2. Terwijl je je knieën buigt, duw je je heupen naar achteren en balanceer je op je hielen. Alsof je in een stoel gaat zitten. Stabiliseer je middel door te knijpen in je buikspieren.
  3. Zodra je bovenbenen gelijk zijn aan de vloer en je heupen gelijk aan je knieën, kom je weer rechtop terug in de startpositie en duw je de kettlebell uit boven je hoofd. Let op: de kracht moet uit je benen komen, niet zo zeer alleen uit je armen.

Techniek video